center


Hajónapló
SzakcikkekPublicisztikákArchívum


A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.

Nem gondolná senki: így sül el fordítva a médiatörvény
Orbánt diktátorozni túlzás - de Fábrynak igaza volt. Stumpf András, Heti Válasz, 2010. december 23.


Mennyivel jobb dolgom van, mint Mong Attilának! Ő messze túlmerészkedett a közszolgálati rádió riporterének szerepkörén, amikor tegnapelőtt egy perces csenddel tiltakozott az új médiatörvény ellen, szerepzavarosan viselkedett, merthogy a közszolgálatban teljesen irreleváns a műsorvezető véleménye. Nekem meg azért jó, mert nemhogy tilos lenne megírnom a véleményem - egyenesen elvárás, hogy idepötyögjem azt. Mondjuk a médiatörvényről is, amely Mongnál és oly sokaknál kiverte a biztosítékot.

Sok szempontból jogosan. Vannak persze a törvényben jó elemek. Néhányat vegyünk sorra. Az, hogy a netes audiovizuális tartalomra ugyanazok a szabályok vonatkoznak, mint a képernyősre, érthető. Hogy a magyar zene arányának 35 százaléknak kell lennie a rádiókban, általam régóta várt döntés, éljen. Az, hogy húsz százaléknál nem lehet több a bűnügyi hír, szintén nem katasztrófa. A körülöttünk zajló események között a „feltrancsírozta, bestiális kegyetlenséggel húzta karóba, megerőszakolta, stb." lehet bár közönségcsalogató, de minthogy a média, főleg a tévé sokak számára nem közvetíti, hanem teremti a valóságot, ezért simán el lehet dönteni, hogy ez a valóság milyen legyen.

Hogy kevesebb legyen benne a félelem, mondjuk. Mert ha a híradó fele trancsírozós, azok a százezrek, a funkcionális analfabéták tömegei, akik önmagukra és a kisbetűvel írt való világra nem reflektálnak, soha, csak a nagybetűsre, sokkal félelmetesebbnek látják a világot, mint ha csak húsz százalék a gyilok. Még valami pozitív: ezen túl nem üvölthet a reklám a film közben. Végre. Csakhogy ezek apróságok.
Az, hogy a teljes médiát egyetlen állami szerv ellenőrzése alá vonták, a nyomtatott sajtót is beleértve, messze nem az. Önmagában ugyan még nem a sajtószabadság vége, csak éppen érthetetlen. Nem tudni ugyanis, milyen társadalmi érdeket szolgál. Mégis, milyen probléma volt itt a sajtóban, amelyet ez a rendelkezés megold?

A válasz az szokott lenni, már ha van válasz egyáltalán, hogy a bulvár miatt kellett. Merthogy évente egyszer-kétszer előfordul, hogy címlapra teszik a láncfűrészes mészáros áldozatainak összekaszabolt képét, akik, szerencsétlenek, nem tudnak már jogorvoslatért bírósághoz fordulni, a gyászoló családnak meg kisebb gondja is nagyobb annál, hogy beadványokkal szöszöljön, amikor a temetést kell intézni. Az ilyen bulvárgyakorlat tényleg undorító. Csakhogy. Ennek megfékezéséhez abszolút nincs szükség egy kizárólag kormánypárti delegáltakból álló testület kezébe adni a jogot, hogy indoklás nélkül bemehessen szerkesztőségekbe, iratokba pisloghasson, törvényt értelmezhessen, az elnök rendeletet is alkothasson, amely az egész sajtópalettára nézve kötelező. Ha tényleg akkora gond a bulvár gyakorlata, ki kellett volna nevezni egy médiaügyészt, adni neki titkárságot, rendesen, az ügyészségen, azzal a feladattal, hogy a fenti ügyekben hivatalból eljárjon. Ennyi.

De vegyünk egy másik érvet. A törvényjavaslatban eredetileg ugye az szerepelt, hogy ha valakit megbírságol a Médiahatóság, az rögtön köteles kifizetni az összeget, lapok esetében tíz-, nagy tévékében százmilliókat, akár. Az érv az volt, hogy mégsem járja az eddigi gyakorlat, amely így festett: az ORTT megbírságolta valamellik kertévét, az rutinból fellebbezett, az ügy húzódott a bíróságon, majd persze az ORTT-nek lett igaza, de a tévé csak két-három évvel az eset után volt kénytelen pengetni.

E probléma megoldásához sem kell teljhatalmú Médiatanács. Ha ez tényleg gond, akkor a bíróságot kell megerősíteni, biztosítani kell a keretet, a személyi feltételeket, hogy az ilyen ügyek ne húzódjanak évekig. Akár jogszabályt is lehet módosítani, ha a személyi feltételek adottak, s beleírni: ilyen esetekben a bíróság tizenöt napon belül döntést hoz. Probléma megoldva. Persze nem, hiszen a probléma a bíróságok működésével van, azzal, hogy elképesztő ideig bírnak húzódni egyszerű kis ügyek is. Kötve hiszem, hogy a médiatémák fontosabbak lennének mondjuk egy válópernél, de ha az állam, a hatalom így látja, hát teremtse meg a gyorsabb médiaügyi ítélkezés feltételeit, oszt jónapot.

Egyébként végül mégiscsak halasztó hatályú lett a fellebbezés, ami jó, mert ha nem így lenne, az kétségtelenül a cenzúrázás lehetőségét adta volna a Médiatanács kezébe. Még egyszer, érthetően: az a kijelentés, hogy Magyarországon cenzúra van és vége a sajtószabadságnak, elképesztő baromság, s még a fentebb vázolt, végül meg nem valósult forgatókönyv esetében sem lett volna igaz. Úgy is csak a cenzúra lehetősége lett volna adott. Így még az sem. Csakhogy ezzel a visszalépéssel éppen azt nem oldja meg a sokat emlegetett passzus, amiért elvileg hozták. A végeredmény tehát: sok hűhó, tényleg semmiért. Amit egyébként törvényalkotás címén ez ügyben láttunk, az a Monty Python munkásságának legszebb pillanatait idézi. Nem halasztó a hatály, aztán fideszes módosító, hogy mégis, aztán fideszes módosító, hogy mégse, aztán maga az előterjesztő is leszavazza a saját módosítóját, úgyhogy mégis... A Júdeai Nemzeti Front Elit Öngyilkos Alakulatának jól ismert akciója bírt ekkora humorfaktorral és hatásfokkal, nagyjából.

A sajtószabadság-féltők így mindenesetre nem annyira hitelesek, hiszen a végleges törvényszöveg szerint elvileg sem lehet hirtelen tönkretenni egy szerkesztőséget csak azért, mert Szalai Annamáriának nem tetszik az ott előállított tartalom. Az persze felhozható érvként még így is, hogy az ismeretlen játékszabályok (azaz, hogy a Médiatanács mondja meg, mi a jogsértés, és bármi lehet az, mondjuk egy vélemény is, a Médiaalkotmány ugyanis minden, csak nem konkrét) és a bírságolás lehetősége öncenzúrára kényszeríti a szerkesztőségeket, az örök gyomorgörccsel járó enyhe félelem későkádári légkörét teremti meg.

Javaslom azért: ne nárcisztikus allűrökben tobzódjanak a kollégák, hanem, ha öncenzúrát vélnek felfedezni magukban, zuhanyozzanak le hideg vízzel, ha az sem segít, menjenek oda a hozzájuk legközelebb eső embertársukhoz két pofonért, aztán folytassák a munkát tökösen, mindenféle önkorlátozás nélkül. Én legalábbis ezt igyekszem tenni. Még azt is megígérhetem: ha bármely laptársunkat, politikai irányultságtól függetlenül, igazságtalanság éri, ha a Médiatanács rosszhiszeműen jár el és bírságol mondjuk sarkos véleményért vagy bármi másért, amihez a józan paraszt esze, érzése szerint semmi köze nem lehetne, akkor tiltakozni fogok. Hangosan. Persze ha nem lesz ilyen, akkor meg kérdés: minek ad a parlamenti kétharmad olyan jogot egy testületnek, amellyel az sosem él? Ez esetben a bivalytanács és az ő jogosítványai, a médiatörvény erre vonatkozó része: fölösleges emberkedés, „rajtad tartjuk a szemünket, kiscsávó!"-stílusban. Ha a szándék nem ez volt, hanem a legszebb és legjobb, a helyzet akkor is ez. Az emberkedésre pedig, minthogy semmilyen korábban fennálló, egyébként definiálatlan gondot nem old meg, nincs szükség. A kétharmad nyugalmára, paranoiamentes önbizalmára (figyelem: ez nem egyenlő a kisebbségi komplexus szülte gőggel és nagyképűséggel, éppen ellentéte annak) annál nagyobb van. És meg is van rá a lehetőség. Miért van szükség akkor a legjobb esetben csupán felesleges keménykedésre? Új médiaháborúra, amelynek kirobbantása után fél Európa hadüzenetet küld az azt kirobbantó magyar kormánynak? Még politikai, sőt, pártérdekből sincs. Nézzük csak meg a naptárat! Bizony, mindjárt 2011! Ergo: nem 1998-ban, a ballib médiahegemónia korában élünk.

És itt a lényeg. Nem ez a törvény számolja fel az ellenzéki sajtót, dehogy! Ez a legnagyobb tévedés. Fél évvel ezelőtt alig volt már komolyan vehető, nem köldökzsinóron át táplált, keményen Fidesz-ellenes sajtó, annyira leszerepeltek a szocialisták és a liberálisok. Ez a törvény viszont most megszülte az öntudatos, igazában hívő, létjogosultságára ébredt kemény ellenzéki médiát. Lehet persze, hogy a Fidesz megszánta a szétesett, önmagát kereső ellenzéket, ezért van az egész - ennyire viszont azért még így karácsony előtt sem kellene jó kereszténynek lenni.

Persze hazudhatjuk magunknak, hogy a gonosz liberális világösszeesküvés miatt diktátorozza Orbánt a luxemburgi külügyminiszter meg a német, olasz, lengyel sajtó jelentős része. De legalább magunknak ne hazudjunk. Igen, durva túlzás a diktátorozás. Nem lehet egy pillanatnyilag a gyakorlatban semmilyen médiumnak nem ártó politikából ilyen következtetésre jutni, a magát szovjet csapatokkal „legitimáló" Kádárhoz hasonlítani egy demokratikusan választott kormány fejét.

De gondoljunk csak vissza Fábry Sándor mondatára! A Vágó Istvánnal folytatott vitában, amikor a gyurcsányista kvízmester azt ecseteli, hogy a nyolcvanas években már nem is volt itt diktatúra, a humorista így válaszol: attól még nincs szabadság, hogy de facto már nem jön érted a fekete autó, ha közben de jure bármikor jöhet. Fábrynak igaza volt. S ha akkor elfogadtam, hogy az önkény nem a beteljesüléstől önkény, hanem attól a pillanattól fogva az, hogy a hatalom lehetőséget teremt önmaga számára a kontroll nélküli cselekvésre, akkor most is el kell fogadnom ezt a tételt.

Boldog karácsonyt mindenkinek.


Stumpf András

Nem gondolná senki: így sül el fordítva a médiatörvény. Orbánt diktátorozni túlzás - de Fábrynak igaza volt Heti Válasz, 2010. december 23.